Ad Astra Awards
Ad Astra Journal
Science library
White book
University rankings
Who's who
Publications
Theses and dissertations
Ad Astra association
 
Press releases
News
Events
Funding opportunities
 
Login
Registration
 
>> Românã
 
   
 

Dezbaterea Nationala privind Educatia si Cercetarea din Romania - Etapa 1

Scrisoare deschisa vizand propunerile Ad Astra pentru reforma in educatie si cercetare

Data: 13.02.2016
Stimate domnule Presedinte Klaus Iohannis,

Asociatia Ad Astra, a cercetatorilor romani de pretutindeni, saluta lansarea Dezbaterii Nationale privind Educatia si Cercetarea din Romania, asa cum subliniam si in scrisoarea deschisa adresata dumneavoastra, domnului prim ministru Dacian Ciolos si domnului ministru Adrian Curaj din 23.11.2015 (http://www.ad-astra.ro/posts/view_post.php?post_id=2233%26lang=ro).

In contextul primei etape a acestei dezbateri si in completarea punctelor cheie de mai sus, va supunem atentiei urmatoarele propuneri:

1. Nivelul de performanta a invatamantului si a cercetarii stiintifice din Romania se afla cu mult sub standardele Uniunii Europene. Aceasta situatie este strans corelata cu nivelul de performanta mediocru sau submediocru al majoritatii celor implicati in educatie si in cercetarea stiintifica. Din acest motiv, in vederea unei reforme reale a sistemului de invatamant respectiv a sistemului de cercetare, propunem ca actiunea de consultare populara sa aiba doar rolul de a colecta idei, propuneri de imbunatatire a celor doua sisteme. Forma finala a noilor legi sa fie insa formulata, pe baza propunerilor colectate prin consultare populara, de un grup restrans de lideri ai mediului academic international.
Datorita legaturilor stranse si interdependentelor dintre cele doua domenii, consideram ca este foarte important ca legislatia cercetarii sa fie actualizata si armonizata simultan cu cea a invatamantului.

2. Regandirea modului de finantare a invatamantului superior si al cercetarii, astfel incat sa stimuleze angajarea de persoane cu potential de cercetare ridicat, precum si performanta celor care sunt deja in sistem. Este necesara cresterea proportiei fondurilor destinate competitiilor nationale de proiecte. Deasemenea este important ca alocarea fondurilor pentru finantarea de baza a universitatilor si institutelor sa se faca pe baza unor criterii de excelenta.

3. Orice propuneri de modificari normative substantiale (cum este schimbarea cadrului curricular) sa fie anuntate din timp si precedate de publicarea unei analize de situatie, impact si costuri; initiativa unor astfel de propuneri, in sine, nu poate rezulta decat dintr-un studiu al situatiei actuale si al posibilelor masuri. Aceste studii trebuie sa fie cantitative si bazate pe date verificabile independent.

4. Problemele de etica in cercetare si invatamantul universitar sunt reale si grave si afecteaza credibilitatea universitatilor si institutelor din Romania. Abaterile de la etica sunt inacceptabile si trebuie sanctionate in paralel cu stimularea aplicarii normelor de buna practica. Este de dorit incheierea unui acord politic si consolidarea unui cadru legislativ care sa garanteze aplicarea consecventa, independent de conjuctura politica, a normelor de etica in cercetare si invatamintul din Romania.
5. Desfiintarea sau reorganizarea ANCSI care in forma actuala nu isi indeplineste atributiile stabilite prin lege. Propunerea noastra este motivata de urmatoarele:
i) strategia 2014 - 2020, emisa de ANCSI, a esuat, in prima jumatate a intervalului neexecutandu-se nimic din ce prevedea;
ii) o componenta esentiala a strategiei este infiintarea unui sistem specific de guvernanta a cercetarii, care cadea in sarcina exclusiva a ANCSI, dar ANCSI nu a facut nimic in aceasta directie;
iii) componentele care preexistau din acest sistem (CNCS, CCCDI etc) sunt nefunctionale, iar ANCSI ar fi trebuit sa asigure functionarea lor;
iv) societatea romaneasca se zbate din cauza unor dileme cum sunt sanctionarea plagiatelor grave in lucrari stiintifice cum sunt tezele de doctorat sau definitia notiunii de lucrare stiintifica - pentru evaluarea publicatiilor din detentie - sarcina acestor definitii revenind in principal ANCSI care nu reactioneaza in niciun fel;
v) foarte multe documente importante (bugete, planuri de actiune, calendare, normative) care trebuiau, conform legii, intocmite si aplicate de ANCSI nu exista;
vi) foarte multi cercetatori se plang de incapacitatea unor servicii din ANCSI de a executa proceduri curente; un exemplul consta in raspunsurile pe care le dau solicitarilor Ad Astra, raspunsuri neconforme cu legea si lipsite de continut.
Lucrurile enumerare mai sus arata ca foarte multe aspecte ale sistemului de cercetare sunt disfunctionale, iar o parte substantiala a acestor disfunctionalitati sunt la nivel de ANCSI. Fara corectia acestora din urma pare imposibil sa se realizeze imbunatatirea sistemului.

6. Este extrem de important ca noile legi ale educatiei respectiv ale cercetarii stiintifice sa fie astfel formulate incat sa elimine orice forma de ingerinta politica in numirea conducerii forurilor profesionale din educatie si cercetare (Consiliul Rectorilor, ANCSI, CNCS, CNATDCU, CCCDI, CNE, CEMU, Inspectorate Generale etc).

Cu aleasa consideratie,
Membrii Asociatiei Ad Astra

http://docs.ad-astra.ro/Dezbatere_Etapa1_educatie_cercetare_presedinte.pdf

Posted by Mihai Miclăuș

15/02/16

   
© Ad Astra 2001-2013